PROFORMA
KURSUS
Program
Ijazah Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Bahasa
Melayu Pendidikan Rendah)
Nama Kursus
|
Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa
Melayu Berbantukan Komputer
(Computer Aided in
Teaching and Learning Malay Language)
|
Kod Kursus
|
BMM 3105
|
Kredit
|
3 (1 + 2)
|
Jam Interaksi
|
120 jam
|
Bahasa Pengantar
|
Bahasa Melayu
|
Prasyarat
|
Tiada
|
Semester
|
Ketiga
|
Hasil Pembelajaran
|
1.
Menggunakan Internet,
laman web, pembelajaran secara dalam talian dan luar talian, model perpautan
dalam penyusunan bahan, dan perpautan antara bahan
2.
Memilih
bahan internet untuk pengajaran dan pembelajaran
3.
Membina
tapak pembelajaran yang mudah
4.
Mengedit
bahan pengajaran secara dalam talian
5.
Mengadakan
simulasi pengajaran Bahasa Melayu secara sidang video
|
Sinopsis
|
Kursus ini menjelaskan tentang penggunaan enjin pencari
dalam mengesan Bahasa Melayu, pemilihan bahan internet, laman web dan tapak
pembelajaran, perpautan dalam penyusunan bahan, perpautan antara bahan,
pengeditan bahan pengajaran secara on
line, penggunaan Bahasa Melayu dalam bahan internet, simulasi pengajaran
Bahasa Melayu secara sidang video, penggunaan alat pengarangan, animasi dalam
persembahan bahan dan penggunaan CD pembelajaran dalam pengajaran dan
pembelajaran Bahasa Melayu.
This course describes the usage of
internet, selection of internet resources, procedures, ethics, learning
homepage, linkages in application structure, application of information
processing model, on-line learning of language learning, virtual and video
learning, use of writing tools, animation in presentation, learning CDs in
teaching, conference and exhibition in ICT.
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
Penggunaan Enjin Pencari Bahan
Bahasa Melayu
|
·
Menggunakan
web, video, audio dan imej
·
Menggunakan
kata kunci, frasa yang sesuai untuk mendapatkan bahan pengajaran bahasa
Melayu
·
Menyimpan
bahan dalam bentuk fail Internet dan katalog
|
6
|
2
Menggunakan Internet, Enjin
Pencari Bahan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
·
Mengumpul
dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik dan teks.
·
Mengumpul
bahan daripada Internet ke dalam folder berdasarkan kemahiran bahasa.
·
Menggunakan
folder dalam perkomputeran awam untuk berkongsi bahan contohnya Google Drive / Dropbox
·
Menggalakkan usaha kolaboratif
dalam perkongsian bahan
|
6
|
3
Aplikasi Garis Panduan dan Etika
Penggunaan Internet
|
·
Memuat
turun garis panduan dan etika penggunaan Internet
·
Memindahkan
garis panduan dan etika penggunaan Internet dalam bentuk brosur dan perisian
persembahan atas talian atau luar talian
·
Mengaplikasi pengetahuan tentang
jenis hak cipta (lessen Creative
Commons) bagi mendapatkan bahan yang boleh digunakan dalam bilik darjah
|
6
|
4
Pemilihan Bahan Internet untuk
Pengajaran dan
Pembelajaran Bahasa Melayu
|
·
Memilih
bahan sastera
·
Memilih
bahan tatabahasa
·
Memilih
bahan bidang ilmu lain
|
6
|
5
Membina dan Menggunakan Tapak dan
Laman Web Pembelajaran dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
·
Prosedur
pembinaan tapak pembelajaran bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu
·
Prosedur
pembinaan laman web pembelajaran bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa
Melayu
·
Membina
dan menggunakan tapak pembelajaran dan laman web bahasa Melayu
·
Membina
dan menggunakan pakej Tutorial Pembelajaran
·
Membina tapak pembelajaran
menggunakan teknologi web yang disediakan di sekolah : Frog VLE
|
6
|
6
Mengaplikasikan Struktur Perpautan
dalam Penyusunan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
·
Struktur
Hierarki dan Struktur Komposit
·
Struktur
Linear
·
Struktur Rangkaian
|
6
|
7
Mengaplikasikan Model Pemprosesan
Maklumat dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
·
Bengkel
model pembinaan pemprosesan maklumat
·
Mengaplikasi
model pemprosesan maklumat dalam simulasi pengajaran dengan menggunakan tapak
pembelajaran
·
Membina bahan
|
6
|
8
Pengajaran Bahasa Melayu Secara
Dalam Talian dan Luar Talian
|
·
Melaksanakan
simulasi pengajaran dalam talian seperti Web 2.0
·
Melaksana simulasi pengajaran dalam talian dan luar talian dengan menggunakan laman web dan
tapak pembelajaran
|
6
|
9
Mengedit Bahan Pengajaran Bahasa Melayu Secara Dalam
Talian Menjadi Brosur, News Letter
dan Kad Pengumuman
|
·
Prosedur
pengeditan
·
Prinsip
pengeditan
·
Melaksanakan
pengeditan
·
Aplikasi ke
dalam pengajaran kemahiran bahasa
|
6
|
10
Membina Bahan Video dan Audio untuk
Pengajaran Kemahiran Bahasa Melayu
|
·
Menentukan peringkat pengajaran
dan kemahiran bahasa
·
Menentukan prinsip pembinaan bahan
video dan audio
·
Membina bahan video dan audio
·
Menggunakan perisian audio untuk
pengajaran kemahiran mendengar, bertutur dan membaca
|
6
|
11
Pengajaran Bahasa Melayu Secara
Sidang Video
|
·
Konferensi
secara dalam talian
·
Mengadakan
sidang video untuk mengajarkan kemahiran mendengar, bertutur, membaca
dan menulis
|
6
|
12
Menggunakan Alat Pengarangan dalam
Pengajaran Bahasa Melayu
|
·
Menggunakan
alat pengarangan dalam mencapai kemahiran bahasa sukatan pelajaran Bahasa
Melayu sekolah rendah
·
Aplikasi
penyuntingan bahan Bahasa Melayu dengan menggunakan alat pengarangan
|
6
|
13
Mereka Cipta Animasi dalam Persembahan Bahan Pengajaran
Bahasa Melayu
|
·
Menggunakan
animasi perkataan dan objek Power Point
·
Mencari,
mengumpul, menyesuaikan dan menggunakan animasi daripada Internet
·
Memanipulasi
animasi dalam persembahan
|
6
|
14
Bengkel Cakera Padat Pembelajaran
dalam Pengajaran Bahasa Melayu
|
·
Meneroka dan
mengklasifikasikan objek pembelajaran
·
Memilih
objek pembelajaran bahasa Melayu
·
Menggunakan
objek pembelajaran dalam aktiviti pengajaran
|
6
|
15
Seminar dan Pameran TMK Dalam
Pengajaran Bahasa Melayu Dekad Kini dan Mendatang
|
·
Mengadakan
seminar
·
Mengadakan
pameran
|
6
|
JUMLAH
|
90
|
Penilaian
|
Peperiksaan
Kerja kursus
|
30%
70%
|
Jam Pembelajaran
|
Jam Pembelajaran Bersemuka
Jam Pembelajaran Bukan Bersemuka
|
75jam
45jam
|
Rujukan Asas
|
Beatty, Ken. (2003). Teaching
and Researching computer-assisted language learning. London : Longman.
|
|
Rujukan Tambahan
|
Bull Susan. (1993). Towards
user system collaboration in the development of a student model for
intelligent computer assisted language learning. Edinburg : University of
Edinburg.
Bull Susan. (1994). Student
modelling beyond domain knowledge. Edinburg : University of Edinburg.
Hardisty, D., Windeatt, S.(1989).
Call. London : O.U.P.
Levy Micheal. (1997).
Computer-assisted language learning : Context and Conceptualization. Oxford :
Oxford University Press.
Praat. www.prat.org
|
No comments:
Post a Comment