Kemahiran Berbahasa

KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR

Kemahiran Mendengar dan Bertutur merujuk kepada keupayaan murid memahami perkara yang didengar dan ditutur oleh seseorang dalam pelbagai situasi pengucapan sama ada perbualan harian atau situasi formal. Aktiviti hasil pembelajaran bagi kemahiran mendengar dan bertutur ialah berbual, bercerita, menyampaikan maklumat dan berbincang. 

Contoh hasil pembelajaran kemahiran ini dan cadangan aktiviti ialah:

Berbual dengan keluarga, rakan sebaya dan pihak lain dalam situasi formal dan tidak formal
Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidupan seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi dan nada yang sesuai

Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara bertatasusila

Memberikan dan memahami arahan serta pesanan tentang sesuatu perkara

Menyatakan permintaan secara berterus terang dan menyakinkan dengan menggunakan intonasi dan unsur paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan

Memberikan penjelasan tentang sesuatu perkara yang tersurat dan tersirat dengan menggunakan kata, ungkapan dan ayat yang sesuai

Menyatakan sesuatu kemahuan semasa  menjalankan transaksi untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan

Cadangan Aktiviti
Berbual tentang isu semasa. Contoh situasi: ponteng sekolah

Membezakan ayat tanya tanpa kata tanya dengan ayat penyata dalam petikan dialog

Simulasi memberikan arahan kepada rakan cara mendapatkan barangan atau perkhidmatan

Meniru aksi lakonan

Menonton sedutan lakonan dan menyatakan  maksud ungkapan berdasarkan intonasi penutur dalam lakonan tersebut

Lakonan seorang jurujual membuat promosi tentang sesuatu barang atau perkhidmatan Contoh: Mempromosikan barangan dari aspek harga, model dan keistimewaan


Bercerita dan melaporkan sesuatu perkara yang didengar, ditonton, dibaca atau dialami
Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas

Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang sesuai dan tepat

Cadangan Aktiviti
Bercerita tentang rancangan televisyen atau filem yang diminati dan menjelaskan sebab meminati rancangan tersebut

Menyelesaikan masalah berdasarkan situasi yang diberi. Contoh situasi: Mencari laluan keluar setelah sesat semasa aktiviti kembara.Melaporkan tindakan susulan mengatasi masalah tersebut semasa beraktiviti


Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dengan pengucapan yang mudah, betul, menarik, dan berkesan
Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, ayat yang tepat, dan laras bahasa yang sesuai

Menghuraikan maklumat dengan alasan yang menyakinkan

Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti terancang

Cadangan Aktiviti
Mengelaskan produk mengikut jenis berdasarkan label. Contoh: Makanan kesihatan, kosmetik dan sebagainya

Menyatakan maklumat sesuatu produk mengikut kategori berdasarkan label

Melihat gambar satu situasi yang diberi dan memikirkan kesan daripada situasi tersebut Contoh: Gambar beberapa orang penagih dadah yang terbaring di sebuah rumah using

Membincangkan kesan penagihan dadah terhadap diri, ibu bapa, keluarga dan masyarakat

Simulasi mesyuarat membentangkan satu cadangan. 
Contoh: Mencadangkan mengadakan lawatan ke Pusat Sains. Murid diminta memberi pendapat untuk menyokong atau menolak cadangan tersebut dengan memberikan alasan menggunakan bahasa yang bersantun


Berbincang tentang tajuk-tajuk yang relevan secara bertatasusila
Mengemukakan idea, pandangan, dan,pendapat, tentang sesuatu perkara secara terperinci, tepat dan tersusun

Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman dan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain

Mengemukakan hujah untuk menyokong atau menentang pendirian dengan memberikan alas an yang sesuai secaraa sopan

Menyatakan pilihan untuk menerima atau menolak pendapat dalam perundingan untuk mencapai kata sepakat

Cadangan Aktiviti
Berbincang tentang sesuatu topik seperti kelas tambahan perlu untuk murid darjah enam

Mendengar dengan teliti idea yang disampaikan oleh ahli kumpulan

Memberikan respons terhadap idea yang disampaikan secara bertatasusila

Membahaskan sesuatu isu yang sesuai. Contoh: Kelas bimbingan membantu murid dalam pembelajaran

Perbincangan cara untuk menceriakan kelas dengan member ikan contoh untuk menyokong atau menentang cadangan itu

Simulasi memujuk rakan menyertai sesuatu program sekolah. Contoh program: Lawatan ke Pusat Pentadbiran Kerajaan Putrajaya


Kemahiran Mendengar

satu proses yang melibatkan dua kemahiran
menerima dan membezakan bunyi-bunyi bahasa yang hampir sama, cth:
b – p (badang – padang)
d – t (datang – tatang)
l – r (lali – lari)
k – g (kalah – galah)

memahami bunyi bahasa yang bermakna seperti perkataan, frasa, klausa dan ayat
Untuk memahami bunyi bahasa, murid perlu mempunyai unsur-unsur kefahaman berikut:
§  Pengetahuan yang sedia ada pada pendengar seperti fakta dan budaya bahasa yang didengar dan bagaimana bahasa digunakan
§ Pengetahuan tentang situasi berlakunya pertuturan yang didengar
§  Pengetahuan tentang sistem bahasa

Proses mendengar adalah satu aktiviti yang aktif. Pendengar mesti mengenal pasti dan mengetahui makna bunyi bahasa. Pendengar juga memilih dan menyimpan apa yang difahami dalam ingatannya. Ini menunjukkan mendengar adalah satu proses yang aktif kerana berlaku tindak balas selepas mendengar.

Mendengar melibatkan dua proses utama, iaitu:
Membuat jangkaan
Apabila kita mendengar sesuatu, kita akan membuat jangkaan dalam fikiran terhadap apa yang kita dengar seterusnya. Contoh: apabila kita mendengar berita kebakaran, kita akan membuat jangkaan tentang kemungkinan peristiwa yang akan berlaku berkaitan dengan kebakaran. Apabila jangkaan seperti ini dibuat, kita dapat mendengar dengan lebih berkesan lagi.

Menentukan tujuan
Murid perlu menentukan tujuan ia mendengar, sama ada untuk hiburan, pengetahuan atau maklumat. Mendengar tanpa tujuan adalah tidak berguna.


Faktor-faktor yang mempengaruhi kemahiran mendengar
Fizikal
Murid yang normal dapat mendengar dengan sempurna, tetapi peringkat kemahiran ini berbeza antara setiap individu; ada yang tajam pendengarannya dan ada pula yang sebaliknya walaupun mereka tidak tergolong dalam cacat pendengaran.

Jantina
Terdapat perbezaan kemahiran mendengar antara kanak-kanak lelaki dengan kanak-kanak perempuan, misalnya kanak-kanak lelaki yang berumur antara 7-9 tahun lebih lemah kemahiran mendengar mereka berbanding dengan kanak-kanak perempuan yang sebaya dengannya.

Status sosioekonomi
Latar belakang keluarga, kemudahan di rumah, interaksi antara ahli keluarga mempengaruhi kebolehan mendengar dan emosi kanak-kanak. Kanak-kanak yang terganggu emosinya tidak akan dapat memberi tumpuan sepenuhnya terhadap apa yang didengar.

Gangguan bunyi
Bunyi bising boleh mempengaruhi kebolehan mendengar.

Mental
Kemahiran mendengar berkait rapat dengan daya pemikiran kerana sesuatu yang didengar melalui deria telinga akan melalui proses mental untuk mendapat tindak balas. Tahap pemikiran kanak-kanak akan mempengaruhi kecekapan mendengar mereka.


Kemahiran mendengar dalam KBSR
Program Bahasa Melayu KBSR memberi penekanan kepada kemahiran asas berbahasa, iaitu mendengar, bertutur, membaca dan menulis. Setiap kemahiran ini diajar secara gabung jalin. Penggunaan satu-satu kemahiran ini akan mempengaruhi penguasaan kemahiran yang lain.

Dalam mempelajari bahasa akan wujud perbualan; dan perbualan memerlukan kesepaduan antara kemahiran mendengar dengan kemahiran bertutur. Begitu juga, kemahiran mendengar boleh membantu murid menguasai kemahiran menulis. Kemahiran mendengar yang kurang baik menyebabkan seseorang murid itu tidak dapat membezakan bunyi-bunyi bahasa yang didengarnya. Oleh itu, ia mungkin menulis menurut apa yang didengarnya, yang berbeza daripada ujaran sebenar. Kemahiran mendengar menjadi asas kepada kemahiran membaca. Dengan itu pengukuhan kemahiran mendengar juga membantu murid menguasai kemahiran membaca dengan baik.

Masalah dalam menguasai kemahiran mendengar
Kekeliruan dalam membezakan bunyi
Kelemahan dalam memahami apa yang didengar
Tidak cekap dalam memproses maklumat
Kelajuan dalam pertuturan
Gaya pertuturan – tekanan, intonasi, nada, jeda, kepanjangan dan dialek

Pemilihan bahan dalam kemahiran mendengar
Alat elektronik
Radio, televisyen, video, karaoke, pita rakaman boleh membantu kerana bahagian-bahagian tertentu boleh diulang tanpa perubahan suara, intonasi dan sebagainya.

Bahan rangsangan
Bahan yang digunakan untuk pengajaran dan pembelajaran mendengar, contohnya:
§  Bahan bentuk prosa
Cerita, perbahasan, Berita, drama
§  Bahan bentuk puisi
Pantun, syair, Sajak
§  Bahan bentuk grafik
Pelan, rajah, peta

Bahan-bahan ini boleh dicetak dan dirakamkan dalam bentuk audio dan video. Semasa menyediakannya guru perlu memastikan bahan-bahan ini tidak terlalu panjang dan hendaklah disesuaikan dengan kebolehan murid.


Aktiviti mendengar ada 2 peringkat:
mendengar untuk mengenal pasti pelbagai bunyi bahasa. Contoh:
§  mendengar dan menyebut perkataan secara latih tubi
ladang – padang, pantai – pandai, lali – lari, galah – kalah

§  latih tubi pemintal lidah
-       Pandang pandan depan padang
-       Letak tulang atas dulang
-       Berat beras dua belas kilo
-       Dari darah dari nanah yang punah di tanah

§  memadankan perkataan dengan gambar


Mendengar untuk memahami dan bertindak balas
Pada peringkat ini, latihan diberi untuk menguji pemahaman murid terhadap apa yang diperdengarkan dan seterusnya bertindak balas. Terdapat beberapa aktiviti yang boleh dijalankan, antaranya ialah:
Aktiviti mendengar yang memerlukan tindak balas ringkas
Aktiviti mendengar yang memerlukan tindak balas lebih lama
Aktiviti mendengar sebagai asas untuk belajar dan berbincang


Aktiviti mendengar yang memerlukan tindak balas ringkas
§  Menandakan betul atau salah
Murid diberi kertas edaran yang mengandung bahan grafik seperti gambar, gambar rajah, graf atau jadual yang diikuti dengan senarai pernyataan. Semasa guru membacakan pernyataan-pernyataan tersebut, murid mendengar sambil menandakan ( / ) bagi pernyataan yang betul dan ( x ) bagi pernyataan yang salah berdasarkan bahan grafik yang diberi.

§  Menyusun gambar
Murid diberi gambar yang tidak mengikut susunannya. Sambil mendengar bahan rangsangan seperti cerita atau puisi yang berkaitan daripada guru, mereka menyusun gambar-gambar itu mengikut urutan yang betul.

§  Mendengar dan memilih gambar
Satu set gambar yang seakan-akan serupa diberi kepada murid. Mereka mendengar penerangan daripada guru atau pita rakaman dan memilih gambar yang tepat mengikut penerangan yang didengar.

§  Melukis bahan berbentuk grafik
Dalam aktiviti ini murid mendengar penerangan yang diberi oleh guru. Sambil mendengar, murid merakamkan maklumat-maklumat itu dalam bentuk grafik seperti gambar, gambar rajah, carta, graf atau jadual. Contoh:
Guru bercerita: “Encik Hamid berkahwin dengan Puan Halimah dan mendapat sepasang cahaya mata. Yang sulung bernama Faisal dan adiknya bernama Aini. Faisal berkahwin denganZaharah dan mendapat tiga orang cahaya mata iaitu Sasha, Izwan dan Azmi. Faisal kemudiannya mendapat pula dua orang anak saudara hasil perkahwinan Aini dengan Haris. Nama-nama mereka ialah Hafiz dan Khairul.” Sambil mendengar cerita di atas, murid dikehendaki melukis carta jurai keturunan.

§  Menandakan lokasi dan arah perjalanan
Aktiviti ini memerlukan murid mendengar dengan teliti cerita, penerangan atau arahan yang diberi. Murid menandakan lokasi dan arah perjalanan di atas peta mengiktu pernyataan yang didengar.
Contoh: Setiap murid diberi sebuah peta kawasan perumahan. Guru menerangkan arah perjalanan seseorang ke tempat-tempat tertentu seperti sekolah, kedi buku, kedai runcit dan rumah kawan. Sambil mendengar penerangan guru, murid dikehendaki menandakan lokasi arah dan perjalanan di atas peta berkenaan.

§  Mengisi jadual
Dalam aktiviti ini murid diberi jadual yang tidak lengkap untuk dimuatkan dengan data. Sambil mendengar bahan rangsangan seperti cerita, dialog atau penerangan, murid mengisi jadual tersebut dengan data yang diperlukan.

§  Teka siapa saya
Aktiviti ini merupakan sejenis permainan yang membolehkan murid mendengar dengan teliti dan memberi jawapan dengan tepat. Guru menerangkan tentang sesuatu dan murid cuba meneka apa yang diterangkan oleh guru. Penerangan tentang sesuatu benda yang akan diteka itu diteruskan sehingga murid dapat meneka dengan betul. Biasanya bahan rangsangan yang digunakan berbentuk teka-teki.
Contoh: “Rupa saya bulat. Saya boleh melompat dan berguling-guling. Manusia sanggup bersusah payah untuk menonton saya. Cuba teka siapakah saya?”


Aktiviti mendengar yang memerlukan tindak balas yang lama
Aktiviti jenis ini memerlukan murid menjawab soalan kefahaman, membuat ulasan, meringkaskan dan mencatat isi-isi penting daripada bahan yang didengar. Contoh aktiviti:

§  Menjawab soalan kefahaman
Berdasarkan bahan rangsangan yang diperdengarkan, murid diminta menjawab soalan-soalan kefahaman sama ada berbentuk objektif, aneka pilihan dan jenis terbuka. Contoh: murid diperdengarkan dengan ucapan guru besar pada “Hari Guru”. Kemudian mereka diminta menjawab soalan-soalan berdasarkan ucapan tersebut.

§  Mencatat isi, mengulas dan membuat ringkasan
Murid mendengar bahan rangsangan seperti ucapan, lakonan, syair dan sajak. Sambil mendengar, mereka dikehendaki mencatat isi, mengulas atau membuat ringkasan daripada bahan yang didengar.


Aktiviti mendengar sebagai asas untuk belajar dan berbincang
Aktiviti mendengar jenis ini merupakan langkah awal bagi satu pengajaran dan pembelajaran bahasa. Masa yang diperuntukkan adalah singkat. Walau bagaimanapun, langkah ini menjadi asas bagi aktiviti seterusnya. Murid mendengar dan memahami bahan rangsangan dan seterusnya menjalankan aktiviti seperti menterjemah dan menilai. Aktiviti-aktiviti ini memerlukan murid berbincang secara kumpulan dan hasilnya dilaporkan secara lisan atau bertulis, atau kedua-duanya sekali.
Contoh aktiviti:

§  Mengkategorikan fakta
Dalam aktiviti ini murid diperdengarkan dengan bahan rangsangan seperti rencana, komentar, dokumentari dan perbahasan. Berdasarkan rangsangan ini, murid diminta mengkategorikan maklumat, kenyataan, pendapat dan ulasan.

§  Menilai perwatakan

§ Bahan rangsangan yang diperlukan bagi aktiviti ini seharusnya membolehkan murid menilai perwatakan seseorang. Contohnya, rakaman, perbualan, dialog, lakonan, perbincangan dan forum. Setelah mendengar bahan rangsangan ini, murid diminta menilai sikap dan pendirian penutur.

§  Mendengar untuk mencantum maklumat

Dalam aktiviti ini murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Setiap kumpulan mendengar petikan yang berbeza tetapi berkaitan. Mereka kemudian bertukar-tukar maklumat dan mencantumkan maklumat ini untuk membolehkan murid melaksanakan tugasan.


Pelaksanaan aktiviti pengajaran dan pembelajaran kemahiran mendengar
Dalam melaksanakan aktivit mendengar, guru perlu merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran bagi memastikan kelicinan dan keberkesanan pengajaran. Perancangan ini boleh dibuat mengikut peringkat berikut:
Peringkat pramendengar
Peringkat semasa mendengar
Peringkat selepas mendengar
Peringkat pramendengar

Peringkat pramendengar
§  Guru memberi tugasan atau soalan kepada murid terlebih dahulu sebelum mereka mula mendengar.

§ Guru memberi gambaran menyeluruh tentang apa yang hendak diperdengarkan.

§ Guru memberi arahan yang jelas tentang tugasan dan memastikan bahan rangsangan dalam keadaan baik serta mencukupi.

§ Guru memastikan murid dalam keadaan sedia untuk mengikuti aktiviti.


Peringkat semasa mendengar
§ Guru memastikan murid dapat menumpukan sepenuh perhatian terhadap bahan rangsangan

§ Guru hendaklah mengatasi sebarang gangguan yang mungkin timbul semasa aktiviti mendengar dijalankan.


Aktiviti sesudah mendengar
§ Guru menghuraikan tentang perkara yang ditimbulkan oleh murid dalam bahan rakaman yang mungkin menyulitkan pemahaman mereka.

§ Guru memberi penekanan kepada aspek-aspek penting dalam bahan itu.

§ Guru memastikan murid menyempurnakan tugasan dan membuat pengukuhan.

§  Guru menjalankan aktiviti tindakan susulan.


Pengajaran kemahiran mendengar hendaklah digabungjalinkan dengan satu atau lebih kemahiran bahasa yang lain dalam satu waktu pengajaran bahasa. Misalnya, kemahiran mendengar digabungjalinkan dengan kemahiran bertutur.

Aktiviti mendengar hendaklah dijalankan secara berterusan sebagaimana kemahiran-kemahiran bahasa yang lain dan guru perlu meningkatkan tahap kesukaran bahan secara beransur-ansur sesuai dengan kebolehan murid.

Daripada contoh aktiviti yang diberikan, berbagai-bagai teknik boleh digunakan untuk menjadikan aktiviti mendengar ini lebih menarik dan mencabar seperti teknik bercerita, soal-jawab, perbincangan, lakonan, latih tubi dan nyanyian.


Penilaian Dalam Kemahiran Mendengar
Bagi sesuatu tugasan aktiviti mendengar, murid perlu mendapat maklum balas dengan segera agar ia dapat membetulkan kesilapan dan mengukuhkan kemahiran yang sedang dikuasainya. Oleh itu, penilaian perlu dijalankan sama ada secara formatif atau sumatif. Perlu diingat bahawa lazimnya guru dapat menilai kemahiran mendengar seseorang murid melalui tindak balas yang ditunjukkannya dalam pertuturan, pembacaan dan penulisan.

Berikut diberikan beberapa contoh penilaian tentang beberapa aspek kemahiran mendengar:

Sebutan, tekanan, jeda, intonasi
Murid mengenal pasti di manakah letaknya tekanan atau jeda dalam sesuatu ayat supaya lebih memahami maknanya. Di samping itu, murid juga haruslah dapat menyebut perkataan yang didengar dengan sebutan dan intonasi yang baik.

Mendiskriminasikan bunyi dan perkataan
Murid mengenal pasti sesuatu yang didengar supaya dapat membuat perbezaan bunyi huruf dan perkataan. Contoh: dedak – ledak, bagi – baki, keras – kerat

Kefahaman terhadap teks yang didengar
Murid boleh diperdengarkan pelbagai bentuk teks seperti cerita, ucapan, pengumuman, dialog, berita dan iklan. Guru boleh menguji kefahaman yang terdiri daripada pelbagai aras kognitif.

Contoh soalan mengikut aras kognitif:
§ Siapakah yang melawat Pusat Pertanian Daerah? (pengetahuan)

§ Tuliskan tiga perkara yang diterangkan oleh pegawai pertanian kepada pelawat-pelawat tersebut (kefahaman)

§ Pada pendapat kamu, mengapakah beberapa orang pegawai pertanian dihantar berkursus di luar negeri? (sintesis)


KEMAHIRAN BERTUTUR
Bertutur merupakan cara utama manusia berkomunikasi. 

Bertutur memerlukan dua proses:
Proses mental – pengetahuan bahasa
Proses fizikal – menggunakan organ-organ ujaran untuk mengeluarkan bunyi-bunyi bahasa

Terdapat pula dua unsur yang membantu menjadikan komunikasi lebih berkesan, iaitu:
Unsur-unsur prosodi – intonasi, nada, tekanan, kepanjangan, jeda
Unsur-unsur paralinguistik – penggunaan isyarat dan pergerakan anggota badan, mimik muda


Objektif Kemahiran Bertutur
KBSR menekankan pengajaran bertutur bagi membolehkan murid bertutur dan mengeluarkan buah fikiran dengan menggunakan bahasa yang sesuai dalam pelbagai situasi perhubungan seperti perbualan dengan rakan-rakan, dengan guru, dengan ibu bapa serta aktiviti pembelajaran. Oleh itu, pembelajaran bertutur haruslah membolehkan murid dapat:

Menyebut dengan jelas
Menyampaikan pendapat
Melaporkan peristiwa, menghurai dengan tepat
Memberikan penerangan / alasan
Menunjukkan arah
Membina soalan untuk mendapatkan maklumat
Bertemu ramah/ temu bual/ berdialog
Bertukar-tukar fikiran / maklumat
Menggunakan bahasa yang tepat dan sesuai dengan pendengar
Bertutur dengan menggunakan bahasa yang bertatasusila


Peringkat-peringkat dalam kemahiran lisan (mendengar dan bertutur)
Peringkat penerimaan mendengar dan memahami
Iaitu latihan kefahaman mendengar yang menitikberatkan intonasi, frasa dan ayat, aspek sebutan, kelancaran dan kefasihan berbahasa. Pada peringkat ini murid diperdengarkan contoh-contoh ujaran yang betul sama ada secara langsung daripada guru atau rakaman

Peringkat penghasilan semula bertindak balas
Peringkat ini murid dilatih bertutur dengan menumpukan aspek-aspek:
Sebutan bunyi tunggal, seperti [m], [l], [r], [s]
Sebutan perkataan yang melibatkan vokal dan diftong seperti ambor, pantai, pulau, saat, baik, air
Nada yang sesuai seperti bertanya, meminta kepastian, permintaan
Aspek tatabahasa seperti penggunaan imbuhan, struktur ayat
Penggunaan laras mengikut situasi, tujuan, pendengar
Aspek makna, ayat dan wacana yang tepat dan sesuai


Fungsi-fungsi pertuturan
Fungsi peribadi kemampuan murid menyampaikan buah fikiran, perasaan atau hajat mereka dengan jelas dan tepat. 

Fungsi perhubungan mengisi keperluan harian. Contoh:
·melahirkan rasa simpati terhadap orang lain.
·Berkongsi kegembiraan seseorang
·Menunjukkan keprihatinan kepada kebajikan orang lain
·Meminta diri
·Meminta maaf dan memberi kemaafan
·Memberi alasan tanpa menyinggung perasaan orang lain
·Menyatakan penghargaan dan berterima kasih
·Menyatakan persetujuan dengan pendapat orang lain
·Menyatakan ketidaksetujuan
·Mencelah dengan cara yang sopan semasa orang lain sedang bercakap


Fungsi memberi arahan membolehkan murid menggunakan ayat-ayat arahan / permintaan ketika mengarah, memohon, memberi cadangan, meyakinkan orang lain

Fungsi menyoal bertujuan melatih murid supaya dapat membina soalan dengan jelas, tepat dan ringkas.

Fungsi merujuk berkaitan dengan kemahiran bertutur tentang kejadian yang telah, sedang dan akan berlaku. Dalam pelaksanaannya, murid-murid lebih banyak dilatih menggunakan aspek linguistik dengan betul dan tepat seperti penggunaan kata, struktur ayat dan aspek morfologi.

Fungsi imaginasi bertujuan melatih murid dapat menggunakan bahasa secara kreatif semasa bertutur. Contoh:
·mencipta dan melafazkan puisi dengan anda dan intonasi yang betul
·menggunakan bahasa berirama
·bertutur secara spontan dalam lakonan dan drama
·bercerita secara kreatif

Fungsi menyampaikan maklumat melatih murid menyampaikan maklumat secara lisan dengan jelas dan betul berdasarkan pengalaman, pendengaran dan pembacaan untuk dikongsi dengan orang lain.


Contoh-contoh aktiviti bertutur dalam KBSR
·         Mengaitkan aksi dengan pertuturan
·         Menjawab soalan-soalan rakan atau guru
·         Membina soalan berdasarkan bahan
·         Memberi arahan kepada rakan-rakan
·         Menerangkan gambar atau bahan grafik
·         Berbual melalui telefon


Perancangan aktiviti kemahiran bertutur

Peringkat persediaan
Guru menerangkan tugasan yang akan dilakukan oleh murid atau membuat tunjuk cara serta memberikan contoh.

Guru mengedarkan bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat aktiviti. Contoh: kad kiu, bahan stensilan dan peralatan-peralatan lain yang mungkin perlu.

Guru memastikan semua alat dan bahan mencukupi dan murid memahami tugasan.

Peringkat pelaksanaan aktiviti
Murid menjalankan tugasan seperti yang diarahkan

Guru menyelia dan membimbing kelas, kumpulan atau pasangan yang mengambil bahagian

Peringkat susulan dan penilaian
Aktiviti susulan dan penilaian perlu untuk mendapatkan maklum balas tentang aktiviti-aktiviti yang telah dijalankan oleh murid. Contoh: mengadakan perbincangan dan kemudian guru memberikan maklum balas tentang prestasi dan pencapaian murid. Sebagai pengukuhan, guru digalakkan memberi kerja rumah uang berkaitan untuk aktiviti susulan.

Dalam pengajaran/pembelajaran, elok dibentuk kumpulan-kumpulan kecil supaya sebahagian besar daripada murid dapat mengambil bahagian yang aktif dalam masa yang terhad. Pengajaran kemahiran bertutur harus digabungjalinkan dengan kemahiran-kemahiran bahasa yang lain untuk melahirkan satu kesepaduan yang bermakna. Penggabungjalinan juga penting bagi mengukuhkan pembelajaran murid.


Penggunaan alat / bahan dalam kemahiran bertutur
Pemilihan alat / bahan adalah berdasarkan kesesuaianya dengan objektif pelajaran dan keberkesanan penggunaan. 

Guru, murid dan bilik darjah: gerak laku guru dan murid boleh dimanfaatkan sebaik-baiknya untuk membantu proses pengajaran dan pembelajaran, misalnhya:
Guru manaik dan menurunkan tangan bagi menunjukkan perbezaan intonasi dalam pengucapan.

Guru menunjukkan cara-cara membunyikan sesuatu sebutan.

Guru menggunakan papan tulis untuk mencatat frasa yang perlu digunakan oleh murid apabila bertutur.


Objek sebenar
objek yang biasa digunakan sehari-hari boleh dijadikan alat / bahan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan untuk membolehkan murid:

Mengaitkan konsep dengan bunyi, misalnya bunyi berbagai-bagai kenderaan, mergastua, pergerakan air, dsb dengan menggunakan pita rakaman.

Mengaitkan situasi dengan pertuturan sebenar yang sedang berlaku. Contoh: pertuturan sekumpulan orang di stesen bas berbeza dengan pertuturan di pasar. Contoh ini juga boleh diperdengarkan melalui pita rakaman atau tayangan filem/video.

Bahan-bahan sebenar seperti tiket bas, menu, butang baju pelbagai warna dan saiz, buku, majalah, kalendar dan borang adalah bahan-bahan yang diboleh digunakan secara kreatif sebagai bahan untuk bertutur.

Gambar
elok difailkan gambar-gambar yang boleh digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran bertutur. Gambar-gambar tunggal atau bersiri sesuai digunakan sebagai bahan rangsangan untuk aktiviti bercerita, berlakon, berpuisi, berdialog

Grafik
pelbagai grafik sesuai digunakan sebagai bahan rangsangan untuk bertutur seperti:
Carta pai – palang; lingkaran; carta organisasi
Jadual – jadual waktu; perjalanan; jadual tugas
Pelan / peta – arah perjalanan; kedudukan sesuatu tempat



Menulis rancangan mengajar kemahiran lisan 
Kemahiran lisan merupakan asas kepada penguasaan kemahiran berbahasa yang lain iaitu membaca dan menulis.

Maknanya, guru perlu menentukan matlamat / objektif pengajarannya secara tepat meliputi aspek pengetahuan (menyenaraikan, menyatakan, menghuraikan, mengenali) kemahiran intelek (menjelaskan, menggunakan dan menyelesaikan), psikomotor (menyampaikan dan melaksanakan) dan afektif (memilih).

Perancangan aktiviti lisan melibatkan tiga peringkat 

Peringkat persediaan (sebelum melaksanakan proses P & P)
Pada peringkat ini, guru sekurang-kurangnya perlu melakukan tiga perkara asas, iaitu:

Guru menerangkan tugasan atau dengan memberi contoh-contoh yang sesuai membuat tunjuk cara   mengenai apa yang akan dilakukan oleh murid dalam proses pengajarannya.
Contoh aktiviti: guru dan beberapa orang murid menunjukkan simulasi cara melintas jalan

Guru menyedia dan mengedarkan bahan-bahan (kad imbasan, bahan  stensilan, gambar, alat tulis dan seumpamanya) yang akan digunakan dalam proses P & P.
Contoh aktiviti: Guru menunjukkan beberapa keping gambar kesalahan melintas jalan raya.

Guru perlu memastikan semua alat dan bahan yang disediakan itu  berada dalam keadaan baik,  mencukupi, boleh digunakan dan murid  tahu menggunakannya, semasa mereka membuat atau melaksanakan tugasan sebagaimana diarahkan.

Peringkat pelaksanaan aktiviti (semasa melaksanakan proses P & P)
Terdapat sekurang-kurangnya dua perkara penting, iaitu:
Murid-murid melaksanakan tugasan sebagaimana diarahkan
Guru menyelia dan memberi bimbingan secara kelas, kumpulan atau berpasangan, bahkan secara individu sekiranya perlu

Peringkat susulan dan penilaian
Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, peringkat membuat tindakan susulan dan penilaian dianggap paling penting kerana pada peringkat ini guru boleh menentukan sama ada:
Objektif pengajarannya tercapai atau tidak

Murid-murid boleh atau tidak melaksanakan tugasan yang diberikan dalam tempoh masa yang ditetapkan

Apakah kekuatan atau kekurangan yang terdapat dalam proses pengajaran dan pembelajaran berkenaan


Objektif, langkah-langkah sebelum, semasa dan selepas aktiviti 
Mendengar dan memahami pertuturan yang terdapat dalam kehidupan sehari-hari sama ada di dalam atau di luar sekolah

Bertutur dan mengeluarkan buah fikiran dengan menggunakan bahasa yang sesuai dalam pelbagai keadaan perhubungan seperti perbualan dengan rakan-rakan, guru, ibu bapa dan sebagainya serta dalam majlis bahas, syarahan dan lain-lain (Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah, 1983 :3)

Berdasarkan KSSR, objektif standard pembelajaran yang perlu dikuasai oleh murid-murid tahun 1 mulai tahun 2011 (Bahagian Perkembangan Kurikulum Kementerian Pelajaran Malaysia, 2010) adalah seperti berikut:
Mendengar, mengecam, mengajuk dan menentukan arah bunyi dalam persekitaran dengan teliti dan betul

Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa dengan betul

Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding,diagraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tepat

Mendengar, memahami dan menyebut frasa dan ayat tunggal dengan betul dan tepat

Mendengar, memahami dan memberikan respon secara lisan atau gerak laku berdasarkan arahan, pesanan, dan pertanyaan dengan betul

Bertutur dan berbual serta menyatakan permintaan menggunakan ayat yang  mengandungi kata panggilan, kata ganti nama diri pertama dan kedua dengan betul dalam situasi tidak formal secara bertatasusila

Bercerita tentang sesuatu perkara dan menceritakan semula perkara yang di dengar menggunakan ayat tunggal dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul

Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan tepat menggunakan perkataan yang sesuai secara bertatasusila


Langkah-langkah sebelum, semasa dan selepas aktiviti bertutur
Aktiviti bertutur dilaksanakan dalam tiga peringkat yang berbeza ( Radiah Nordin dan Maimunah Samat, 1992 : 48-49

Pada peringkat persediaan, terdapat tiga  perkara yang boleh dilakukan oleh guru, iaitu:
Guru menerangkan tugasan yang akan dilakukan oleh murid atau  melakukan tunjuk cara serta memberi contoh.

Guru mengedarkan bahan-bahan yang diperlukan untuk menjalankan aktiviti (kad kiu, kertas edaran  dan lain-lain)

Guru memastikan semua alat dan bahan mencukupi dan murid memahami tugasan.


Pada peringkat pelaksanaan aktiviti, terdapat dua perkara  yang dilaksanakan iaitu :
Murid menjalankan tugasan seperti yang diarahkan
Guru menyelia dan membimbing kelas, kumpulan atau pasangan  yang menjalankan aktiviti


Peringkat susulan dan penilaian
Penilaian dijalankan secara berterusan (perbincangan - memberi maklum balas tentang prestasi dan pencapaian murid)

Sebagai pengukuhan, guru memberi kerja rumah yang berkaitan dengan aktiviti bertutur yang dijalankan.





KEMAHIRAN MEMBACA

Definisi membaca
Kemahiran adalah lanjutan daripada kemahiran-kemahiran asas seperti mendengar dan bertutur. Melalui pembecaan, seseorang itu mampu menimba ilmu pengetahuan yang tidak dapat diperolehi menerusi pengalaman biasa yang lain. 

Membaca dapat membantu memperluaskan pemikiran dan idea serta meningkatkan daya kreatif seseorang individu dalam pelbagai bidang. Proses membaca memerlukan seseorang itu menterjemahkan lambang-lambang bertulis kepada lambang bunyi yang hendak disampaikan oleh penulis. 


Kemahiran membaca meliputi keupayaan membaca dengan pantas, memahami fakta, kebolehan mengingati fakta serta membuat interpretasi secara bijak dan analisis. Ketika seseorang itu membaca, dia sebenarnya sedang berkomunikasi secara langsung dan sedar dengan bahan bacaannya. 

Konsep membaca
Dalam konteks sekolah, pelajar membaca untuk tujuan-tujuan seperti yang berikut;
§  untuk mendapatkan maklumat atau fakta berkaitan dengan sesuatu tajuk atau perkara
§  untuk mendapatkan gambaran keseluruhan tentang sesuatu tajuk atau perkara
§  untuk memahami sesuatu persoalan atau menjelaskan kefahaman tentang sesuatu konsep
§  untuk mengumpul pelbagai pendapat berkaitan dengan sesuatu persoalan

No comments:

Post a Comment